20. 8. 2011

KURT VONNEGUT - MATKA NOC

1961



Matka noc patrí k vrcholom autorovej tvorby. Načrtol v nej príbeh Howarda Campbella, pôvodom Američana, od detstva však žijúceho v Nemcku. Tu hlavného hrdinu zastihol nástup nacistov k moci a druhá svetová vojna. Campbell sa stal neoddeliteľnou súčasťou nacistického režimu ako rozhlasový spravodajca a po vojne mu hrozí trest za zločiny proti ľudskosti. V skutočnosti však pracoval ako špión pre Američanov. Chýba mu však jedna podstatná vec - dôkaz.

Brilantne zosnovaný román z ktorého ako sme pri Vonnegutovi navyknutý srší satira, humor, vtip ale na druhej strane vážnosť a ostrá kritika. Dej je ako vždy vyrozprávaný v prvej osobe a ukrýva v sebe autobiografické, fiktívne a reportážne prvky. 

"Moja žena sa nikdy nedozvedela, že som špión. Nič by sa nestalo, keby som jej to bol povedal. Nebola by ma preto milovala menej. Nebolo by ma to vystavilo nejakému nebezpečenstvu. Len svet mojej božskej Helgy, svet, ktorý sa už blížil k Zjaveniu sv. Jána, ten by jej zrazu zbanálnel. Vojna stačila aj bez toho. Moja Helga verila, že myslím vážne všetky tie šibnutosti, ktoré hovorím do rádia a na večierkoch. Stále sme chodili na večierky."

HODNOTENIE: 4,5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára