6. 9. 2011

J. D. SALINGER - KTO CHYTÁ V ŽITE

1951
Ďalšia z povinných kníh, ktoré by mal mať prečítané snáď každý milovník literatúry. Príbeh zachytáva tri dni života 16 ročného mládenca Holdena Caulfielda a jeho depresívnu revoltu proti systému, pokrytectvu, konzumnej spoločnosti a svetu dospelých. Holden je typickým príkladom "ufrflaného" mladíka, snažiaceho sa vymaniť zo spoločnosti, mladíka ktorý kritizuje celý svet, jeho zriadenie, svet dospelákov, pretvárku, pokrytectvo, faloš a tisíc ďalších vecí, ktoré mu lezú na nervy. Kniha obsahuje vulgarizmy a vyjadruje hnev dospievajúcej mládeže. 

Názov knihy je odvodený z Holdenovej predstavy ako stojí v strede žitného poľa, ktoré je plné detí. Na konci tohto poľa je priepasť a on musí silou mocou zabrániť komukoľvek spadnúť do tejto priepasti. Táto pasáž zároveň vyjadruje pointu celého diela keďže žitné pole predstavuje detstvo a svet detí, pričom priepasť predstavuje práve ten život dospelých, ktorým Holden opovrhuje. 
„Proste ja si v jednom kuse predstavujem, ako sa davy malých deciek hrajú na takom velikánskom žitnom poli. Tisíce malých deciek, a široko-ďaleko ani jediného dospeláka, myslím teda okrem mňa. A ja Ti stojím na kraji nejakej strašnej priepasti. A vieš, čo musím robiť? Musím chytiť každého, kto sa priblíži k tej priepasti. Rozumieš, ak uteká a nedáva pozor, kam uteká, ja musím odniekiaľ vyliezť a chytiť ho. Toto by som robil od rána do večera. Chytal by som tie decká v žite. Viem, že je to bláznovstvo, ale je to jediná vec, ktorú by som fakt rád robil.“

HODNOTENIE: 5/5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára